Jump to content

Προπορεία ανάφλεξης (Αβανς)


Recommended Posts

Όπως ξέρετε δεν φημίζομαι για τις τεχνικές και μηχανολογικές μου γνώσεις. Όμως επειδή μέσα στο φόρουμ διαβάζω διάφορα για την λειτουργία των κινητήρων μας και αυτά τα "κενά" γνώσης μου με εμποδίζουν να κατανοήσω πλήρως αυτά που διαβάζω, έψαξα λίγο στο διαδίκτυο να μάθω τι εστί αβάνς. Βρήκα λοιπόν ένα κείμενο απλό και κατανοητό το οποίο μου έλυσε την απορία μου και το παραθέτω εδώ τόσο για να ενημερωθούν και άλλοι που έχουν απορίες αλλά ταυτόχρονα οι πιο έμπειροι της παρέας να προσθέσουν πληροφορίες ή να διορθώσουν τυχόν λάθη.

 

 

ΠΡΟΠΟΡΕΙΑ ΑΝΑΦΛΕΞΗΣ (ΑΒΑΝΣ)

Πολύς κόσμος πιστεύει οτι σε ένα τετράχρονο βενζινοκινητήρα (στα αμάξια μας κοινώς), μόλις το πιστόνι φτάσει στην κορυφή της δαδρομής του (Άνω Νεκρό Σημείο, ΑΝΣ, TDP) στη φάση της συμπίεσης, το μπουζί δίνει το σπινθήρα και γίνεται ακαριαία μια έκρηξη στο θάλαμο καύσεως που πιέζει το πιστόνι προς τα κάτω. Σωστά; Λάθος! Το μείγμα καίγεται μέσα σε κάποιο χρονικό διάστημα, και η καύση κινείται περίπου σφαιρικά απο το μπουζί προς τα έξω, και μέχρι να φτάσει στο πιστόνι, αυτό δεν πιέζεται απο τα προϊόντα της καύσης (καυσαέρια). Μόνο όταν η καύση φτάσει το πιστόνι ξεκινούν τα καυσαέρια να ασκούν δύναμη στο πιστόνι. Έτσι, άν αυτό ήταν πραγματικά το σημείο οπου συνέβαινε ο σπινθήρας, το πιστόνι θα είχε ήδη φτάσει αρκετά χαμηλά στη διαδρομή του όταν θα άρχιζε να πιέζεται απο τα καυσαέρια (παράγοντας "ωφέλιμο" έργο στον κινητήρα μας), και ο κινητήρας θα υπολειτουργούσε, ή δε θα λειτουργούσε καν (ανάλογα τον κινητήρα). Στην πραγματικότητα, ο σπινθήρας δίνεται αρκετά ΠΡΙΝ το πιστόνι φτάσει στο ΑΝΣ. Η διαφορά αυτή (σε απόσταση, όχι χρόνο) του σπινθήρα πρίν απο το σημείο που το πιστόνι φτάνει στο ΑΝΣ λέγεται Προπορεία Άνάφλεξης (Αβάνς, ignition advance, ignition timing), και μετριέται σε μοίρες περιστροφής του στροφάλου πρίν το πιστόνι φτάσει το Άνω Νεκρό Σημείο. Η αβάνς στα αυτοκίνητα ρυθμίζεται/ελέγχεται με διάφορους τρόπους, που τελικά ανήκουν σε 3 χονδροειδείς κατηγορίες: Παλαιότερης τεχνολογίας που ρυθμίζουν την αβάνς απο τον ίδιο το διανομέα (ντιστριμπιτέρ, ignition distributor), ή απο τον εγκέφαλο, ή κάτι ενδιάμεσο. Η αβάνς πάντως προσπαθούμε σε κάθε αυτοκίνητο να είναι διαφορετική ανα φάσμα στροφών και εί δυνατόν ανάλογα με το φορτίο της μηχανής (μέσω φυγοκεντρικών συστημάτων και αισθητήρων υποπίεσης για παλαιότερα αυτοκίνητα).

 

ΑΝΕΒΑΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΒΑΝΣ

Τί κερδίζουμε λοιπόν απο την αβάνς? Στην Μηχανική, το έργο μιάς δύναμης (η ενέργεια που δίνει σε κάποιο σώμα), είναι το μέτρο αυτής της δύναμης επι την απόσταση που διανύει το σημείο εφαρμογής της κατα τη διεύθυνση της δύναμης αυτής (δηλαδή η δύναμη που ασκούν τα καυσαέρια στο πιστόνι λόγω πίεσης επι την απόσταση που διανύει το πιστόνι υπο την πίεση αυτή). Αυτό αμέσως αμέσως σημαίνει αφ' ενός οτι όσο μεγαλύτερη είναι η πίεση των καυσαερίων (προφανώς! για αυτό πατάμε γκάζι!), και αφετέρου όσο νωρίτερα αρχίσουν να πιέζουν το πιστόνι τα καυσαέρια, (δηλαδή όσο νωρίτερα συμβεί ο σπινθήρας) τόσο νωρίτερα θα καεί το μείγμα και τόσο νωρίτερα θα αρχίσουν να πιέζουν το πιστόνι τα καυσαέρια, και τόσο περισσότερο έργο θα καταλήξει να παράγει η μηχανή. Αυξάνοντας (ανεβάζοντας) την αβάνς, δηλαδή, αυξάνουμε έτσι απλά την ισχύ του κινητήρα σε όλο το φάσμα των στροφών, και συνήθως ιδίως ψηλά. Αρκετά, σε πολλές περιπτώσεις, και πάντα ανάλογα την τεχνολογία και το στήσιμο του μοτέρ. Ενδικτικά νούμερα σε νορμάλ περιπτώσεις μπορεί να είναι 2-10+ ίπποι!! Στην φύση όμως τίποτα δεν είναι τσάμπα. Απο πού έρχεται αυτή η ενέργεια? Απλά. Όσο περισσότερο διογκώνεται ένα αέριο τόσο ψύχεται. Η επιπλέον ενέργεια που "απομυζούμε" απο τα καυσαέρια έρχεται από την θερμότητα που περιέχουν. Δηλαδή έχουμε και ψυχρότερα καυσαέρια! Μόνο αυτό? Όχι μόνο, ανάλογα τον κινητήρα, επιτρέποντας στην καύση να γίνει ξεκινώντας απο μικρότερο όγκο (όταν δηλαδή το πιστόνι είναι ψηλότερα και τα καυσαέρια είναι πιό συπιεσμένα), (πιθανότατα) θα επιτρέψουμε στην βενζίνη να καεί τελειότερα, μειώνοντας (μάλλον!) λίγο τις εκπομπές υδρογονανθράκων. Τέλος, έχουμε μία επιπλέον αύξηση του έργου, επειδή όταν ξεκινά να εφαρμόζεται η πίεση ψηλότερα στη διαδρομή του πιστονιού, έχει και μεγαλύτερη τιμή η πίεση λόγω μειωμένου όγκου, οπότε το έργο αυτό είναι μεγαλύτερο απο ότι θα ήταν απλώς λόγω την αύξηση της απόστασης! Παρατηρούμε λοιπόν οτι το να αυξήσουμε την αβάνς όσο περισσότερο μπορούμε, είναι από τους καλύτερους (ο καλύτερος?), αποτελεσματικότερους, ενεργειακά αποδοτικούς τρόπους να βελτιώσουμε τον κινητήρα μας, απο κάθε άποψη! Κέρδος παντού και πάντα? Όχι ακριβώς!

 

ΚΑΤΕΒΑΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΒΑΝΣ

Πού βρίσκεται το όριο στο οποίο όμως μπορούμε να ανεβάσουμε την αβάνς? Τί γίνεται άν η καύση ολοκληρωθεί ΠΡΙΝ το Α.Ν.Σ.? Τότε το πιστόνι έχει να αντιμετωπίσει τις τερατώδεις πιέσεις των καυσαερίων, καί όχι απλά δεν έχει να τις εκτονώσει πουθενά, αλλά μάλιστα κινείται αντίθετα με αυτές μέχρι το Α.Ν.Σ., καταπονούμενο ακόμα περισσότερο. Αυτό σημαίνει αυτόματα οτι τό πιστόνι και η μπιέλα καταπονούνται τρομακτικά απο τις πιέσεις αυτές, και οτι τα καυσαέρια πιέζουν το πιστόνι αντίθεται απο την φορά κίνησής του, παράγοντας αρνητικό έργο. Αυτό ομολογουμένως είναι το μικρότερό μας πρόβλημα, γιατί καταστρέφεται εντελώς η ισορροπία/ομοιομορφία λειτουργίας του κινητήρα, και οι καταπονήσεις είναι τρομακτικές. Το όλο αυτό φαινόμενο ονομάζεται Προανάφλεξη, ή πυρράκια. Σε εκτεταμένες καταστάσεις προανάφλεξης, μπορεί το μοτέρ μας να πάθει ιδιαιτέρως δυσάρεστα πράγματα. Για αυτό και στα νεότερα μοτέρ υπάρχει συνήθως ένα knock-sensor το οποίο αισθάνεται τα πυρράκια και μειώνει αντίστοιχα την προπορεία ανάφλεξης για να σταματήσουν τα πυρράκια. Εκτός απο τα πυρράκια υπάρχει και ένας τελευταίος παράγοντας που καλό είναι να κατανοούμε. Όσο πιό κοντά στο ΑΝΣ βρίσκεται το πιστόνι, τόσο πιό κοντά στην κορυφή του στροφάλου βρίσκεται η μπιέλα. Όταν το πιστόνι βρίσκεται στο ΑΝΣ η μπιέλα δεν μπορεί να μεταφέρει τη δύναμή της σάν περιστροφή στο στρόφαλο, αντίθετα απλά τον καταπονεί κάθετα. Έτσι, όσο νωρίτερα ξεκινάν τα καυσαέρια να δρούν στο πιστόνι, τόσο μεγαλύτερη η καταπόνηση πιστονιού-μπιέλας-στροφάλου. Σε φυσιολογικές βέβαια συνθήκες αυτό δέν θα με ανησυχούσε ιδιαίτερα, όταν όμως έχουμε ένα έντονα βελτιωμένο μοτέρ που βρίσκεται κοντά τα όρια αντοχής των εργοστασιακών πιστονιών-μπιελών, ίσως είναι ένας παράγοντας που αξίζει να μελετήσουμε για να βοηθήσουμε τη μακροοζωία του κινητήρα μας.

 

ΑΛΛΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ - ΡΥΘΜΙΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΒΑΝΣ

Καταννοούμε λοιπών πλέον οτι επιθυμούμε όσο το δυνατόν περισσότερη αβάνς χωρίς να δημιουργήσουμε προβλήματα στο μοτέρ μας. Ποιοί είναι οι παράγοντες που θα καθορίσουν του πόση είναι η μέγιστη αβάνς που μπορούμε να ρυθμίσουμε και πώς τελικά θα γίνει αυτό? Πρώτος παράγοντας είναι η ποιότητα (οκτάνια) της βενζίνης. Όσο περισσότερων οκτανίων είναι η βενζίνη, σε τόσο υψηλότερη θερμοκρασία αναφλέγεται το μείγμα, και τόσο περισσότερο μπορούμε να αυξήσουμε την αβάνς. Αντίστοιχα, σε ένα κινητήρα που είναι φτιαγμένος για να δουλεύει με υψηλών οκτανίων βενζίνες μπορούμε να κατεβάσουμε την αβάνς για να επιτρέψουμε στον κινητήρα να δουλέψει με φτηνότερες, χαμηλότερων οτκανίων βενζίνες. Επίσης να παρατηρηθεί οτι το φαινόμενο της προανάφλεξης εντείνεται απο καταστάσεις φτωχών (πλούσιων σε αέρα) μειγμάτων (φτωχότερα μείγματα καίγονται σε πολύ υψηλότερη θερμοκρασόας).

 

 

Οι γνώστες της παρέας ας μας πουν και κάτι παραπάνω αν γνωρίζουν...

Καλό διάβασμα.... :sHa_thumbsup2:

 

Υ.Γ. Το κείμενο έχει ανέβει και σε άλλα φόρουμ και δεν γνωρίζω ποιος το έχει συντάξει αρχικά.Όποιος εντοπίσει λάθη ας τα επισημάνει για να διορθωθούν!!!

Edited by pan0ulis
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Οποιος και εαν το έχει γράψει Πάνο είναι πραγματικά πολύ καλό και για όσους είναι ψιλοάμπαλοι με το θέμα σαν εμένα :sFun_nahnahna3: αρκετά κατανοητό.

Ερώτηση....Οταν "περνάμε" πρόγραμμα σε ένα αυτοκίνητο στην ουσία ρυθμίζουμε τα αβανς???

Και αν γίνεται αυτό σε περίπτωση που έχουμε χάλια καύσιμο όπως προείπε και ο φίλος παραπάνω δηλαδή καταστάσεις φτωχών (πλούσιων σε αέρα) μειγμάτων (φτωχότερα μείγματα καίγονται σε πολύ υψηλότερη θερμοκρασία)τότε έχουμε αυτά που λέμε Missfire????

Μη βαράτε δέν ξέρω :sFun_nahnahna3::sHa_sarcasticlol:

Link to comment
Share on other sites

Οποιος και εαν το έχει γράψει Πάνο είναι πραγματικά πολύ καλό και για όσους είναι ψιλοάμπαλοι με το θέμα σαν εμένα :sFun_nahnahna3: αρκετά κατανοητό.

Ερώτηση....Οταν "περνάμε" πρόγραμμα σε ένα αυτοκίνητο στην ουσία ρυθμίζουμε τα αβανς???

Και αν γίνεται αυτό σε περίπτωση που έχουμε χάλια καύσιμο όπως προείπε και ο φίλος παραπάνω δηλαδή καταστάσεις φτωχών (πλούσιων σε αέρα) μειγμάτων (φτωχότερα μείγματα καίγονται σε πολύ υψηλότερη θερμοκρασία)τότε έχουμε αυτά που λέμε Missfire????

Μη βαράτε δέν ξέρω :sFun_nahnahna3::sHa_sarcasticlol:

Μοίρες και καύσημο

Link to comment
Share on other sites

Πανουλη πολυ καλο ποστ , μπραβο !!! :sHa_thumbgoodjob:

Αλλα αν μπορεις αλλαξε χρωμα , ειναι πολυ κουραστικο για ενα τοσο μεγαλο κειμενο ...

 

 

Ηλιας ...

Link to comment
Share on other sites

+1 ............ Φίλε :sHa_thumbgoodjob:.

Για να Μαθαίνουν οι Νεότεροι και......... να Ξαναθυμούνται οι Παλιότεροι :new_thumright:.

 

 

 

Δημήτρης :sFun_oldguy:

Link to comment
Share on other sites

Λοιποοοοοοοον......Πάμε 2-3 πραγματάκια....

 

Τις περισσότερες φορές πρόκειται για μία πλακέτα με πυκνωτές,αντιστάσεις,κανάλια επικοινωνίας και τσιπάκια.

Αυτές οι μαύρες πλάκες,που συνήθως έχουν μικρό μέγεθος και ενώνονται στην πλακέτα με μικρές επαφές,

είναι τα σημεία που ενδιαφέρουν τον προγραμματιστή.

Ένα απο αυτά είναι το κρίσιμο τσιπάκι που περιέχει την μνήμη του εγκεφάλου,αφού σε αυτό γίνεται όλη η δουλειά.

Λεξούλες σαν το PROM,το EPROM και άλλες ανάλογες,απλά περιγράφουν το είδος της μνήμης που έχει κάθε τσιπάκι.

Η ουσία είναι ότι σε κάθε εγκέφαλο υπάρχει κάποιο τσιπάκι που έχει την μνήμη και σε αυτό πρέπει να επέμβει ο εκάστοτε προγραμματιστής.

 

 

Τα λοιπά,σε επόμενη κρίση εξυπνάδας και...διαβάσματος :biggrinthumb:

Υ.Γ παίδες,χωρίς υπερβολές,είναι πάρα πολλά.

Αν αναλογιστεί κανείς ότι τα γράφω 4 παρα το πρωί....

Ότι ο εγκέφαλος έχει το σχήμα της....μερσεντές στους χάρτες της...

Ότι,ότι,ότι...

Ότι το φίλμ του λαδιού,για να το πάω παραπέρα έχει ~0,025mm,

και απο αυτό πρόκειται μεταξύ άλλων και η κατανάλωση...

@Ότι το απόλυτο ΥΠΑΡΧΕΙ στην F1 σε πολλές περιπτώσεις και σε μηχανές high tec,αλλα όχι στα αυτοκίνητα παραγωγής....

 

Υ.Γ2 Στην τέλεια καύση- CxHy+(x+5/4y)02->C02 + (y/2)H2O.....

Στην πράξη πάντως,ποτέ δεν έχουμε την τέλει;α καύση.

Στην πράξη βέβαια μετατρέπεται σε κάθετος δύναμη,η οποία μέσω της μπιέλας μεταδίδεται σε ροπή στρέψης του στροφάλου

και στην συνέχεια μεταδίδεται μέσω του κιβωτίου ταχυτήτων,στους τροχούς,με αποτέλεσμα την κίνηση του αυτ/του.

 

@@@αυτοι είναι οι 4 χρόνοι μετάδωσεις.

Αν αρχίσω να γράφω καιτους 2 χρόνους (δίχρονα-τα παραπάνω ήταν τετράχρονα,θα με πάρει ο ύπνος στο pc,

πράγμνα που δεν το θέλω :new_lol:

 

Διορθώστε με,αν έκανα κάπου λάθος,γιατί στις 4+ το πρωί....καταλαβαίνετε...

Edited by Thomas-1.8T
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Μπράβο Πάνούλη πολύ ωραία δουλειά(ψάξιμο) τελικά και εσύ δεν καταλάβαινες τίποτα από αυτα που έλεγαν ο Πανίκος και ο Αρίστος εεεεεεε;;;; Ευτυχώς που μπήκες στον κόπο και έψαξες και μας ενημέρωσες γιατι τον έχω ζαλίσει τον άλλον

 

χαχαχαχαχαχαχαχαχα

Link to comment
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.