Jump to content

RNS-E : Χάρτες - Λογισμικό - Βελτιώσεις


Recommended Posts

Αυτό το τόπικ δημιουργήθηκε για την μονάδα navigation των A3/S3, ή αλλιώς RNS-E. Τα περισσότερα απ'αυτα που αναφέρονται εδώ ισχύουν και για A4/S4 με RNS-E (όχι τα τελευταία Α4 με ΜΜΙ!) και πιθανόν για αρκετά ακόμη μοντέλα της AUDI με RNS-E (TT, A6).

 

ΠΡΟΣΟΧΗ: Οι παρακάτω πληροφορίες δεν μπορώ να εγγυηθώ ότι ειναι 100% ακριβείς και δεν φέρω καμία ευθύνη για τυχόν προβλήματα που μπορεί να δημιουργηθούν στο αυτοκίνητό σας.

 

ΑΓΟΡΑ

=====

Σύνηθες μέρος για την αγορά του είναι το ebay και κυρίως Λιθουανοί και Πολωνοί πωλητές. Η μέση τιμή του αυτή τη στιγμή (24 Ιουνίου 09) είναι περίπου στα 700 ευρώ. Μπορείτε να το βρείτε και πολύ ακριβότερα και πολύ φθηνότερα. Συνήθως όλα είναι ελαφρώς μεταχειρισμένα. Τα RNS-E για A3/S3 έχουν στρογγυλεμένες γωνίες σε αντίθεση με αυτά για A4/S4. Η τελευταία εκδοση του RNS-E είναι αυτή που έχει χρωμιωμένα κουμπιά και Part Number: 8P0 035 192 S. Οι εκδόσεις που δεν έχουν χρωμιωμένα κουμπιά είναι αρκετές και ισχύει οτι νεότερο τόσο καλύτερο. Προσωπικά δεν θα επέλεγα έκδοση παλιότερη απο 2007-2008. Πρόσφατα έχει βγει και μια καινούρια έκδοση του RNS-E που έχει καλύτερη ανάλυση στην οθόνη, υποστηρίζει SD μεχρι 32 GB και μερικά ακόμα χαρακτηριστικά αλλά η τιμή είναι απαγορευτική. Δεν νομίζω ότι έχει νόημα να ασχοληθούμε με αυτήν προς το παρόν.

 

ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ

=========

To RNS-E μπορεί να μπει κατά την παραγγελία του αυτοκινήτου ή και απο εσάς τους ίδιους καποια στιγμή αργότερα (retrofit). Η εγκατάσταση θεωρείται αρκετά εύκολη και στα πιο καινουρια Α3/S3 (> 2006) είναι plug & play (φίσα με φίσα).

 

Σε αυτοκίνητα 2006 και παλιότερα απαιτείται ένας plug 'n play αντάπτορας. Όσοι χρειάστούν τέτοιο αντάπτορα για το RNS-Ε να προσέξουν αν το αυτοκίνητό τους έχει BOSE ηχεία - ενισχυτή. Η καλωδίωση του αντάπτορα είναι διαφορετική για αυτοκίνητα με BOSE ηχεία από αυτά που δεν έχουν. Σε περίπτωση που αγοραστεί αντάπτορας για απλά ηχεία και τοποθετηθεί σε αυτοκίνητο με BOSE ηχεία δεν θα υπάρχει η αναμενόμενη απόδοση από τα ηχεία (θα δουλεύουν όμως) και το vag - com θα δείχνει σφάλμα απουσίας σήματος - επικοινωνίας για το pin των BOSE ηχείων. Η λύση στο παραπάνω πρόβλημα είναι η αλλαγή της θέσης κάποιων καλωδίων στον αντάπτορα.

 

Προϋπόθεση (όχι απαραίτητη) το τρέχον σύστημα ήχου που έχετε να είναι 2DIN που έτσι κι αλλιώς στα μοντέλα των τελευταίων ετών είναι. Σε αντίθετη περίπτωση μπορείτε να δείτε ξεχωριστό DIY απ'τον JIM A3 εδώ: RNS-E σε αυτοκίνητα 1 DIN

 

Το μόνο που θα χρειαστείτε είναι 4 κλειδιά (removal keys) για να αφαιρέσετε την προηγουμενη μονάδα. Καλό είναι να τα ζητήσετε απ' αυτόν που θα αγοράσετε το RNS-E.

 

Υπάρχει περίπτωση να χρειαστεί και κωδικοποίηση αλλά συνήθως δεν χρειάζεται γιατί λίγο πολύ όλα τα RNS-E είναι το ίδιο ρυθμισμένα. Η διαδικάσία αφαίρεσης του παλιού και εγκατάστασης του καινούριου συστήματος περιγράφεται παρακάτω. Εχω κάνει μέχρι στιγμής 2 εγκαταστάσεις, μία στο αυτοκίνητο μου και μία στον Κώτσο (kotsos_7). Οι φωτογραφίες που βλέπετε είναι απ'την δεύτερη εγκατάσταση.

 

1. Τοποθετείστε τα κλειδιά (removal keys) στις κατάλληλες υποδοχές (στις 4 γωνίες του συστήματος περίπου). Το ευθύ κομμάτι του κλειδιού πρέπει κάθε φορά να κοιτάει προς τα έξω. Σιγουρευτείτε ότι το κάθε κλειδί έχει κλειδώσει στην κάθε υποδοχή.

post-9195-1248795327_thumb.jpg

 

2. Χρησιμοποιείστε και τα 2 χερια σας και βάλτε τον αντίχειρα στον πάνω κλειδί και τον δείκτη στο κάτω, αριστερά και δεξια αντίστοιχα.

post-9195-1248795407_thumb.jpg

 

3. Τραβήξτε μαλακά προς τα έξω. Το σύστημα θα πρέπει να βγει πάρα πολύ εύκολα.

post-9195-1248795517_thumb.jpg

 

4. Εντοπίστε τον τετράγωνο αντάπτορα και βγάλτε τον. Το ίδιο κάντε και για την κεραία του ραδιοφώνου.

post-9195-1248795604_thumb.jpg

 

5. Πάρτε το RNS-E και τοποθετείστε τον τετραγωνο αντάπτορα και την κεραία στις αντίστοιχες υποδοχές.

6. Τοποθετείστε και την κεραία του GPS στην αντίστοιχη υποδοχή.

7. Μην κλείσετε το RNS-E στην κεντρική κονσόλα πριν βεβαιωθείτε ότι λειτουργεί σωστά και ότι η κεραία του GPS έχει τοποθετηθεί σε ικανοποιητική θέση (δείτε παρακάτω).

 

Ίσως ενα θέμα που σας παιδέψει λίγο είναι η εγκατάσταση της κεραίας GPS ώστε να έχει συνεχώς ικανοποιητικό σημα. Με τον τρόπο που περιγράφω παρακάτω έχω συνεχώς απο 5-8 δορυφόρους και είμαι πολύ ικανοποιημένος.

 

Η κεραία συνηθίζεται να μπαίνει πάνω απ'το ντουλαπάκι του συνοδηγού, πράγμα που σημαίνει ότι θα πρέπει να το αφαιρέσετε. Μην τρομάζεται γιατί το έχω κάνει και είναι πολύ απλό! Το ντουλαπάκι του συνοδηγού στηρίζεται απο 6 βίδες πολύγωνα 8mm. Το κλειδί δεν θα σας βολέψει γι'αυτό συνιστώ ένα ανταπτοράκι για πολύγωνο που θα το βάλετε πάνω σε ένα κατσαβίδι (μπαταρίας κτλ). Για να το βγάλετε ακολουθήστε τα εξής βήματα:

1. Ανοιξτε το ντουλαπάκι και απενεργοποιείστε τον αερόσακο συνοδηγού με το κλειδί του αυτοκινήτου (αν έχετε κάτι τέτοιο στο ντουλαπάκι).

2. Εντοπίστε τις 3 βίδες που βρίσκονται στο πάνω μέρος του. Μία στην μέση κοντά στο φωτάκι και οι 2 αλλές στις ακρες και ξεβιδώστε τις

post-9195-1248796239_thumb.jpg post-9195-1248796421_thumb.jpg

 

3. Κλέιστε το ντουλαπάκι και κοιτάξτε στο κάτω μέρος (στα πόδια του συνοδηγου) να εντοπίστε άλλες 2 βίδες. Βγάλτε τες κι αυτες και συγκρατείστε με το γόνατο σας το ντουλαπάκι.

post-9195-1248796145_thumb.jpg

 

4. Στην δεξια πλευρά απ'το ντουλαπάκι βγάλτε το πλαστικό που υπάρχει εκεί (λίγο προσοχή γιατί έχει πλαστικά πιαστράκια) και ξεβιδώστε και την τελευταία βίδα που συγκρατεί το ντουλαπάκι (θα καταλάβετε ποια είναι γιατι είναι η μόνη που το συγκρατεί.

post-9195-1248796608_thumb.jpg

 

5. Αφήστε το ντουλαπάκι να πέσει μαλακά κάτω.

post-9195-1248796701_thumb.jpg

 

6. Πάρτε την κεραία του RNS-E (τροφοδοτείστε απ'την κεντρική κονσόλα προς το ντουλαπάκι το καλώδιο με την κεραία) και τοποθετείστε την σε όποιο σημείο θεωρείτε ότι είναι καλύτερο. Εδώ δεν υπάρχει συγκεκριμένο σημείο, πειραματιστείτε. Προϋπόθεση να μην υπάρχει μέταλλο απο πάνω!

post-9195-1248796828_thumb.jpg

 

7. Τοποθετείστε το ντουλαπάκι ακολουθώντας τα παραπάνω βήματα 1-4 με ανάποδη σειρά και ενεργοποιήστε ξανά τον αερόσακο συνοδηγού (θέση ΟΝ). Ο αερόσακος είναι καλό να απενεργοποιηθεί κατά την διαδικασία που αφαιρούμε το ντουλαπάκι για να μην φύγει κανένα καλώδιο και μας βγάλει σφάλμα σε κάποιον έλεγχο αργότερα.

 

Και το τελικό αποτέλεσμα:

post-9195-1248797270_thumb.jpg

 

H ποιότητα των φωτογραφιών έχει μειωθεί στο ελάχιστο ώστε να "χωρέσουν" όλες σε ένα post χωρίς να χρειαστεί να προστεθούν εξωτερικά link.

 

Όλα τα παραπάνω που γράφω τα έχω δοκιμάσει στο αυτοκίνητο μου. Η εμπειρία που είχα από τέτοιες εγκαταστάσεις ήταν μηδενική και θεωρώ ότι ο καθένας μπορεί να το κάνει.

 

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

============

Μερικά από τα χαρακτηριστικά RNS-E είναι:

- 6.5" οθόνη. ΔEN είναι touch screen.

- Navigation με χάρτες της Navteq

- DVD player (χρησιμοποιείται για τους χάρτες και για αναπαραγωγή Audio CD και CD με mp3. ΟΧΙ video!)

- 2 SD card slots (χρησιμοποιούνται για αναπαραγωγή mp3. Υποστηρίζονται sd κάρτες μέχρι 4 GB).

- Radio AM/FM

 

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ

==========

Εκτός από τα παραπάνω το RNS-E υποστηρίζει και μια σειρά απο περιφερειακά όπως:

- TV Tuner (αναλογικό και ψηφιακό)

- Κάμερα οπισθοπορείας

- DVD player με υποστήριξη βίντεο σε διάφορα format όπως DivX.

- Bluetooth για σύνδεση με κινητό τηλέφωνο.

- Car PC

 

Υπόψιν ότι όλα αυτά περιφερειακά αυτά είναι σχετικά ακριβά. Η σύνδεση είναι επίσης plug & play αλλά χρειάζονται και οι κατάλληλοι αντάπτορες για να οδηγηθούν σωστά τα σήματα.

 

NAVIGATION

=========

Για την πλοήγηση θα χρειαστείτε ενα DVD πλοήγησης απ'την Audi. H Audi βγάζει ένα με δύο DVD το χρόνο κατά μέσο όρο. Το DVD εκτός απ'τους χάρτες μπορεί να περιέχει και αναβαθμίσεις στο λογισμικό του RNS-E. Η αναβάθμιση αν υπάρχει γίνεται αυτόματα κατά την πρώτη είσοδο του DVD. Η τελευταία έκδοση των χαρτών είναι αυτή του δεύτερου εξαμηνου του 2009 με Part Number 8P0-919-884-AJ με υποστήριξη για Ελλάδα. Επειδή κυκλοφορούν 2 DVD (Ανατολική και Δυτική Ευρώπη), το DVD που περιέχει την Ελλάδα είναι το DVD2 με την Ανατολική Ευρώπη. Η κάλυψη για την Ελλάδα είναι άκρως ικανοποιητική. Σιγουρευτείτε ότι έχετε την τελευταία έκδοση του 2009 ή νεώτερη γιατί οι εκδόσεις του 2008 και παλιότερες είχαν πολύ περιορισμένη καλυψη σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη μόνο. Οι χάρτες παρέχονται απ'την Navteq. Στο site της Navteq (http://www.navteq.com) υπάρχει ένας virtual χάρτης όπου μπορείτε να δείτε την κάλυψη, να ορίσετε προορισμούς, να δείτε τα σημεία ενδιαφέροντος κτλ., όπως ακριβώς φαίνονται και στο RNS-E. Είναι μια πολύ καλη λύση για να δείτε τι υποστηρίζεται στο RNS-E.

 

BLUETOOTH

========

Εδώ προτείνω ανεπιφύλακτα την αγορά του ΟΕΜ bluetooth kit της Audi για πλήρη συμβατότητα και υποστήριξη φωνητικών εντολών (στα Αγγλικά). Με αυτό μπορείτε να συνδέσετε το κινητό σας τηλέφωνο και να έχετε την δυνατότητα πλήρους ενσωμάτωσης του τηλεφώνου στο αυτοκίνητο. Δηλαδή απ'το RNS-E μπορείτε να βλέπετε την λίστα των επαφών σας, να πραγματοποιείτε και να δέχεστε κλήσεις κτλ. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το πολυλειτουργικό τιμόνι για τις κλήσεις και επίσης βλέπετε τις επαφές και στο DIS.

 

Τα κομμάτια που χρειάζεστε είναι:

1) Audi OEM Bluetooth Antenna - Part Number: 8P0 035 503 E

2) Audi OEM Microphone - Part Number: 8L1 862 373 A

3) Audi OEM Bluetooth Interface - 8P0 862 335 S

4) Το καλώδιο (πλεξούδα/harness) που πάει απ'το bluetooth στο rns-e. Αυτό δεν έχει νομίζω part number γιατί η Audi υποστηρίζει ότι το bluetooth δεν μπαίνει μετά την αγορά του αυτοκινήτου. Η kufatec νομίζω το έχει.

5) Καλώδιο για το μικρόφωνο

 

Η εγκατάσταση του bluetooth module θα γίνει πίσω απ'το ντουλαπάκι του συνοδηγού. Η ΟΕΜ θέση είναι κάτω απ'το κάθισμα του συνοδηγού νομίζω

αλλά αφήστε το καλύτερα γιατί είναι μεγάλη δουλειά. Θα φτιάξω ένα DIY μόλις παραλάβω κι εγώ τον εξοπλισμό.

 

VIM

===

Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα για βίντεο εν κινήση πρέπει το λογισμικό να τροποποιηθεί ώστε να το υποστηρίξει αυτό. Αυτήν η λειτουργία λέγεται VIM (Video In Motion) και προσφέρεται δωρεάν απ'την κοινότητα σε όποιον επιθυμεί να το εγκαταστήσει. Εδώ ας συμπληρώσει/διορθώσει κάποιος που το έχει ήδη κάνει. Γενικά και αυτήν η αναβάθμιση γίνεται ως εξής * :

 

1. Φτιαχνουμε ένα cd με το software 0080 και το vim hack. Αυτό γίνεται κατεβάζοντας το 0080 και χρησιμοποιωντας ένα tool για να γίνει patch με το VIM hack. Το tool το βρίσκουμε εδώ και δεν είναι παράνομο κτλ: http://naviedit.de/. Εναλλακτικά μπορούμε να φτιάξουμε ένα cd κατεβάζοντας το : VIM unlock The Dog. Το κάνετε extract και γράφετε τα περιεχόμενα σε ένα cd. To format του cd πρεπει να είναι ISO-9660 και θυμηθείτε να το κάνετε finalize.

2. Κωδικοποίηση: Πάμε στο 56 (Sat Nav) -> channel 97 και βάζουμε την τιμή 1. Αυτό μας επιτρέπει να κάνουμε downgrade στο Firmware.

3. Βάζουμε το cd που καναμε στο βήμα 1 στο DVD slot του RNS-E για να κάνει το downgrade στην έκδοση 0080 (σε αυτήν μόνο δουλεύει το VIM hack). Μετά την ολοκλήρωση του downgrade αφαιρούμε το CD.

4. Κωδικοποίηση: Παμε πάλι στο 56 -> channel 005 και βεβαιωνομαστε οτι εχει την τιμή 250.

5. Αφαιρούμε την παροχή ρεύματος στο rns-e είτε βγάζοντας τον πόλο της μπαταρίας είτε το rns-e από την φίσα του. Περιμένουμε 12 ώρες.

6. Κώδικοποίηση: Τσεκάρουμε ότι στο channel 97 εχουμε την τιμή 0. Αν όχι την βάζουμε.

7. Βάζουμε το original DVD της Audi και κάνουμε update στο τελευταίο software.

 

Υπόψιν ότι αν είχατε βάλει και το hack για το SDS τώρα δεν υπάρχει πια.

 

* Οι παραπάνω πληροφορίες ΔΕΝ είναι σίγουρο ότι είναι 100% σωστές (αν και υπάρχουν αναφορές από πολλούς χρήστες στο ιντερνετ ότι δουλεύουν μια χαρα) γιατί δεν τις έχω δοκιμάσει ο ιδιος γι'αυτό και ΔΕΝ μπορώ να εγγυηθώ τίποτα. Προυποθέτουν ότι γνωρίζετε να προγραμματίζετε μέσω vagcom.

 

SDS

===

Ένα πολύ καλό χαρακτηριστικό του RNS-E είναι και το SDS (Speech Dialog System), δηλαδή φωνητικές εντολές (ΟΧΙ στα Ελληνικά). Επειδή δεν το υποστηρίζουν όλα τα RNS-E αυτό το χαρακτηριστικό έχει βγει κάποιο update (unofficial!) στο λογισμικό που προσθέτει αυτήν τη δυνατότητα. Αν και δεν υποστηρίζει Ελλήνικά το θεωρώ ενα απ'τα καλύτερα feature. Φυσικά για να λειτουργήσει χρειάζεστε το OEM bluetooth module (8P0 862 335 S) ή έστω ένα μικρόφωνο (8L1 862 373A) και πολυλειτουργικό τιμόνι (για το κουμπί PTT/Speak). Αν δεν έχετε πολυλειτουργικό τιμόνι τότε υπάρχει cangate για emulate του κουμπιού PTT/Speak. Επίσης υπάρχει η επιλογή να γίνει ενα κουμπί στο RNS-E σαν κουμπί PTT/Speak.

 

Aν βάλετε SDS support και το bluetooth τότε θα χρειαστείτε και καινούρια κωδικοποιηση. Το SDS συνεργάζεται άψογα με το ΟΕΜ bluetooth kit της Audi. Σε περίπτωση που δεν έχετε OEM bluetooth, δείτε το post 23

 

Η τελευταία έκδοση του λογισμικού του RNS-E είναι η 0650. Αν βάλετε και το SDS hack τότε γίνεται 0660. Για να εγκαταστήσετε αυτό το hack πρέπει να δημιουργήσετε ενα update cd. Αυτό το κάνετε κατεβάζοντας αυτό το αρχείο: SDS Firmware 0660 ή εναλλακτικά: SDS FW 0660 The Dog. Το κάνετε extract και γράφετε τα περιεχόμενα σε ένα cd. To format του cd πρεπει να είναι ISO-9660 και θυμηθείτε να το κάνετε finalize. Τοποθετείστε το cd που δημιουργήσατε στο RNS-E και το update θα γίνει αυτόματα. Αν όλα πάνε καλά, οι επιλογές στο menu για το SDS θα πρέπει να εμφανιστούν.

 

Μερικά RNS-E έχουν ενσωματωμένο SDS support οπότε δεν χρειάζονται αυτό το hack. Αυτά ειναι (> 2007):

8P0 035 192 J -> 2007

8P0 035 192 M -> 2008

8P0 035 192 R -> 2008

8P0 035 192 T -> 2009

 

Δείτε ενα video όπου φαίνονται όλες οι δυνατότητες του SDS:

 

RNS-E ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ

==================

Έχω χρησιμοποιήσει σχεδόν όλα τα υπάρχοντα προγράμματα για πλοήγηση όπως Navigator, i-go, MioMap κτλ με διάφορες συσκεύες όπως PDA/PNA και τηλέφωνα που με ένα αντάπτορα τα τοποθετούμε στο παρμπρίζ του αυτοκινήτου. Μπορώ να πω με κάθε σιγουριά ότι μετά την χρήση του RNS-E τα βάζω όλα στην άκρη. Τα προβλήματα που είχα με αυτές τις συσκευές ήταν τέσσερα:

1. Δεν μπορούσα να δω την οθόνη αν είχε έστω και λίγο ήλιο. Η φωτεινότητα τους ήταν πολύ κακή.

2. Δεν άκουγα τις οδηγίες, ιδίως αν είχα και μουσική.

3. Η θέση της συσκευής δεν ήταν καθόλου εργονομική

4. Το καλώδιο για να φορτίζει την μπαταρία ήταν εντελώς αντιαισθητικό.

 

Αυτά με το RNS-E απλά δεν υπάρχουν. Η φωτεινότητα είναι τέλεια, τις οδηγίες τις ακούτε απ'τα ηχεία του αυτοκινήτου, η θέση του RNS-E είναι ιδανική και δεν υπάρχουν καλώδια στα πόδια σας. Αυτά σε επίπεδο συσκευών. Σε επίπεδο λογισμικού επίσης με το RNS-E έμεινα απόλυτα ευχαριστημένος (διαιρούμενη οθόνη, πληροφορίες στο DIS, τέλεια προσέγγιση για τα σημεία ενδιαφέροντος, χάρτες ενημερωμένοι).

 

ΟΔΗΓΙΕΣ ΧΡΗΣΗΣ

===========

Στο παρακάτω link υπάρχει το manual για το RNS-E. Αν και κάπως παλιο πιστεύω ότι μας καλύπτει πλήρως:

http://www.allroadfaq.com/downloads/refere...nse_manual_.pdf

 

TIPS & TRICKS

==========

- Ενώ είστε σε λειτουργία πλοήγησης και ταυτόχρονα ακούτε ράδιο ή κάποιο cd/mp3 κτλ, μπορείτε να αυξομειώσετε την ένταση των οδηγιών πλοήγησης χωρίς να χρειάζεται να πάτε στα sound settings. Αρκεί να αυξομειώσετε την ένταση με το power button ή το αντίστοιχο κουμπί στο MFSW την ώρα που μιλάει και δίνει κάποια οδηγία.

 

- Το RNS-E έχει ένα κρυφό μενού μέσω του οποίου μπορούμε να δούμε κάποιες παραπάνω πληροφορίες, όπως π.χ για τους συνδεδεμένους δορυφόρους. Είναι γνωστό κι ως Engineering Mode. Για να μπείτε στο μενού αυτό ακολουθείστε τα βήματα παρακάτω:

1) Ανοίξτε το RNS-E.

2) Πατήστε το κουμπι NAV και αφήστε το. Περιμένετε 5-10".

3) Πατήστε το πάνω αριστερά κουμπί που βρίσκεται πάνω απ'το μεγάλο περιστρεφόμενο κουμπί για 5" και αφήστε το. Το φωτάκι του θα μείνει αναμμένο ως ένδειξη ότι μπορείτε να το αφήσετε.

4) Πατήστε το πάνω δεξιά κουμπί που βρίσκεται πάνω απ'το μεγάλο περιστρεφόμενο κουμπί για 5" . Κρατήστε το πατημένο μέχρι να εμφανιστεί το κρυφό μενού.

Δείτε και το βίντεο εδώ:

 

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ

=========

Υπάρχουν αναφορές ότι όσοι αναβαθμίζουν τις μονάδες Concert (απ'το 2007 και μετά νομίζω) σε RNS-E θα έχουν χειρότερη λήψη στους ραδιοφωνικούς σταθμούς. Για περισσότερες λεπτομέρειες δείτε το post 6. Από προσωπική εμπειρία στην Πάτρα δεν έχω κανένα απολύτως πρόβλημα. Δεν είδα δηλαδή διαφορές σε σχέση με το Concert II+.

 

Όπως σε όλες τις μονάδες πλοήγησης της αγοράς ποτέ δεν πρέπει να εμπιστεύεστε 100% τις οδηγίες πλοήγησης. Σίγουρα υπάρχουν λαθάκια στους χάρτες γι'αυτό το navigation το χρησιμοποιούμε πάντα ώς ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ μέσο πλοήγησης και ΟΧΙ ως οδηγό που πρέπει να ακολουθούμε πιστά.

 

CREDITS

======

Ευχαριστώ θερμά τα παιδιά που με τις παρατηρήσεις και τις διορθώσεις τους βοηθούν να γίνει αυτός ο οδηγός όσο το δυνατό πιο αξιόπιστος.

Συγκεκριμένα:

* stazio

* mogolfiero

* dimitris_kon

* The Dog

* Α4

 

Σίγουρα έχω ξεχάσει να αναφέρω διάφορα αλλά γι'αυτό έκανα και καινούριο τόπικ ώστε να συμπληρώνουμε ο ένας τον άλλον και να μην χρειάζεται κάθε λιγο και λιγάκι να ξοδεύουμε τσάμπα χρόνο και χρήματα για απλά πράγματα. Θα προσπαθώ το πρώτο αυτό post να το ανανεώνω συνέχεια ώστε να υπάρχει πάντα up to date πληροφορία.

 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΝΑΝΕΩΣΗ: 19 Νοεμβρίου 2009

 

pilotos

Edited by Dimitris_Kon
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Καλημέρα,

πολύ καλό και αναλυτικο το post.

Πρόσφατα τοποθέτησα RNS-E μεταχειρισμένο σε AUDI A4 (B7) τιμή περίπου 900€ χωρίς τον adaptor γιατι προυπήρχε στο αμάξι.

Αυτο που με ενδιαφέρει είναι πρώτον το S/W για το VMI απο που θα το βρώ και πιος ο τρόπος εγκατάστασης του.

Ψάχνοντας στο internet βρήκα οτι πωλούνται ειδικοί adaptors για να κάνουν αυτή την λειτουργία κόστους περίπου 160-180€

και άλλα τόσα περίπου ο αντάπτορας που προσθέτει A/V INPUT χωρίς την ύπρξη του εργοστασιακου TV TUNER.

Η ver. του RNS-E που έχω είναι η 0650

Link to comment
Share on other sites

Μπραβο , παρα πολυ καλο το τοπικ σου!!!!

:speak_cool:

 

Για οποιεσδηποτε πληροφοριες παραπανω feel free to ask παιδες!

 

Εδω ειμαστε εμεις!

 

Το μονο σιγουρο βημα ειναι να παρουμε τους χάρτες του 2009!!!

Link to comment
Share on other sites

Καλημέρα,

πολύ καλό και αναλυτικο το post.

Πρόσφατα τοποθέτησα RNS-E μεταχειρισμένο σε AUDI A4 (B7) τιμή περίπου 900€ χωρίς τον adaptor γιατι προυπήρχε στο αμάξι.

Αυτο που με ενδιαφέρει είναι πρώτον το S/W για το VMI απο που θα το βρώ και πιος ο τρόπος εγκατάστασης του.

Ψάχνοντας στο internet βρήκα οτι πωλούνται ειδικοί adaptors για να κάνουν αυτή την λειτουργία κόστους περίπου 160-180€

και άλλα τόσα περίπου ο αντάπτορας που προσθέτει A/V INPUT χωρίς την ύπρξη του εργοστασιακου TV TUNER.

Η ver. του RNS-E που έχω είναι η 0650

Ανανέωσα την ενότητα για το VIM hack.

 

Αυτοί οι αντάπτορες που λες όντως κάνουν την δουλειά. Απλά κοστίζουν 160-180 Ευρώ όπως είπες. Η λύση που περιέγραψα δεν απαιτεί πρόσθετο hw.

 

pilotos

Link to comment
Share on other sites

Πολύ καλό το άρθρο!!!!

ευχαριστούμε πολύ....μπορεσα και έλυσα κάποιες πολυ σημαντικές μου απορίες!

 

Δεν κρύβω όμως και την ανησυχία μου για την εγκατάσταση του navi στο αυτοκινητό μου. (profacelift 2008).

Κάτι το πεσμένο σήμα του ραδιόφωνου (μένω άνω Γλυφάδα και ήδη πιάνω χάλια), κάτι το αν θα είναι plug and play και πόσο εύκολα ρυθμίζεται, με βάζουν σε σκέψεις.

 

Χτές τελείως τυχαία μίλησα σε ένα φίλο που είναι σε θέση να γνωρίζει κάποια πράγματα για τα αυτοκινητά μας και τον ρωτησα σχετικά. Δεν σας κρύβω πως ξεκάθαρα με απέτρεψε από αυτή την αγορά! Μπορεί και να ήταν υπερβολικός!

 

Μην με παρέξηγησετε μοιράζομαι απλά τις σκέψεις μου,

 

Φιλικά πάντα, Κώστας.

Link to comment
Share on other sites

Σχετικά με την χειροτερη ληψη του ραδιοφώνου, μιας και φτιαξαμε καινουριο τοπικ νομιζω οτι ειναι ευκαιρια να αναφερθουμε αναλυτικοτερα!

 

Καταρχήν το προβλημα αυτο ισχύει για μοντελα 2007+ οπως πολυ σωστα ειπε ο πιλοτος.

Με λιγα λογια οσα φορανε Concert 2+ και η εγκατασταση του RNs-e ειναι plug & play.

 

To προβλημα που προκυπτει ειναι οτι η AUDI για αμαξια με Concert 2+ (αλλιως γνωστο και ως Concert 3) τοποθετει διαφορετικο diversity system.

To αποτέλεσμα ειναι μειωμένη αποδοση στο ραδιόφωνο οπως και το γνωστο σφάλμα στο VCDS : "ZF short to Earth"

 

H διαφορά φαίνεται και στην παρακάτω εικόνα. Για πιθανες ερωτησεις μπορειτε να μου γραψετε

 

phasen_schaltdiversity.jpg

 

Πολύς κόσμος αρκείται στην ποιοτητα του ραδιοφώνου και δεν μπαίνει στον κόπο να διορθώσει το σφάλμα.

Εγω ομως επειδη ειχα κουραστει να βλέπω Faults σε κάθε ελεγχο αποφάσισα να το διορθώσω.

 

Τα αντικείμενα που χρειάζονται για την επισκευή είναι τα εξής:

 

000 098 652A 1.5m female to female Fakra cable

000 098 692 30 cm male to male Fakra adaptor

8P4 035 225B Upper antenna amp

8P4 035 225 Lower antenna amp

1C0 973 119B Three pin connector housing x2

000 979 009 Repair wires x3

 

Όλα μπορούν να αγοραστούν απο οποιαδήποτε αντιπροσωπεια για ελάχιστο κόστος.

Το μόνο που δεν αξίζει να αγοραστει απο εκει επειδη ειναι πολυ ακριβο (150ευρώ) είναι το Lower antenna amp.

 

Τα καινουρια μοντέλα φοράνε το νουμερο : 8P4 035 225 D

Αυτο που χρειαζομαστε εμεις ειναι ενα ανταλλακτικό απο παλιοτερο μοντέλο (2006 και κατω) οποτε και η αναζητηση σε καποια μάντρα μπορει να αποδειχτει επιτυχής!

Υπάρχει ενα γερμανικό σαιτ με χρησιμοποιημενα ανταλλακτικα VW/Audi. Εγω εψαξα εκει και τελικα βρήκα το amp για μόλις 60 ευρώ!

 

Τo Upper Amp πρεπει επισης να αλλαχτει με το παλίοτερο μοντέλο (Θελουμε το Β ενώ εμας φοράει το C)

 

Με λίγα λογια κανουμε ενα "downgrade" στον εξοπλισμό μας, καθώς το σύστημα που χρησιμοποιεί το RNS-e είναι παλίοτερης τεχνολογιας -αν επιτρεπεται να το πούμε ετσι- σε σχεση με το Concert 2+

 

Μια φωτογραφία απο τα υλικά που χρειαζομαστε (οχι δεν θα κανουμε κεικ :lol:

 

Kit.jpg

 

Aπο εκεί και πέρα μπορούμε να αναθέσουμε την δουλειά σε καποιον που ξερει, πχ αντιπροσωπεια ή να την κανουμε μονοι μας, κατι που εκανα εγώ

 

Πρώτο βήμα ειναι να αφαιρεθούν οι επενδύσεις στην πίσω πορτα καθως εκει βρισκονται τα 2 modules.

(Παραδόξως ενώ εχω αφαιρεσει τα πλαστικα ήδη 2 φορές, μια για τα facelift φώτα και μια τωρα, δεν εχει προκύψει ουτε ενα τριξιμο, φτου φτου να μην το ματιάξω)

 

Αρχικά φτιάχνουμε εναν αντάπτορα με τα 3 repair wires (Θέλουμε μέγεθος περίπου 90cm)

Αν προσέξετε καλα στην φωτο με τα υλικά το καινούριο lower amp εχει μια παραπανω συνδεση Fakra oπως και μια τριπινη σύνδεση.

Η έξτρα Fakra ειναι η συνδεση της ZF απο το RNS-e.

 

Eδώ ειναι το καινουριο amp συνδεδεμενο πλέον

BAAfter.jpg

Και το πάνω:

TAAfter.jpg

 

Δεν θα σας αναλύσω ολες τις λεπτομέρειες της εγκαταστασης, θεωρώ οτι οι συνδεσεις και οι τοποθετήσεις ειναι απλές, απλα αλλάζουμε τα 2 amps και μετα φαινεται το τι πρεπει να συνδεθει που.

 

 

Mετά απο σωστή εγκατάσταση οι σταθμοί πρέπει να εμφανιστούν ξανά και τα σφάλματα να εξαφανιστουν!

 

 

Επαναλαμβάνω οτι η ολη ιστορια κοστίζει γυρω στα 100-150 ευρώ max. Το συστημα μπορεί να μεινει και με το σφάλμα οπως ειπαμε αρκετες φορές, απλα έτσι βελτιώνεται το σημα του ραδιοφώνου που γενικά στο RNS-e είναι αρκετά μετριο!

 

 

Για αποριες , feel free to ask!

Link to comment
Share on other sites

Πολύ καλό το άρθρο!!!!

ευχαριστούμε πολύ....μπορεσα και έλυσα κάποιες πολυ σημαντικές μου απορίες!

 

Δεν κρύβω όμως και την ανησυχία μου για την εγκατάσταση του navi στο αυτοκινητό μου. (profacelift 2008).

Κάτι το πεσμένο σήμα του ραδιόφωνου (μένω άνω Γλυφάδα και ήδη πιάνω χάλια), κάτι το αν θα είναι plug and play και πόσο εύκολα ρυθμίζεται, με βάζουν σε σκέψεις.

 

Χτές τελείως τυχαία μίλησα σε ένα φίλο που είναι σε θέση να γνωρίζει κάποια πράγματα για τα αυτοκινητά μας και τον ρωτησα σχετικά. Δεν σας κρύβω πως ξεκάθαρα με απέτρεψε από αυτή την αγορά! Μπορεί και να ήταν υπερβολικός!

 

Μην με παρέξηγησετε μοιράζομαι απλά τις σκέψεις μου,

 

Φιλικά πάντα, Κώστας.

 

Δεν χρειαζεται φοβος, απο την στιγμη που εχεις 2DIN συστημα τωρα, η εγκατασταση ειναι plug&play 100%.

Το μόνο που χρειαζεται να κανεις, ειναι να βρεις ενα μερος να τοποθετήσεις την κεραία του GPS.

Αρα ειτε θα την βάλεις πισω απο το οργανο ταχυτητας (το οποιο πρεπει να αφαιρεθεί), ειτε πανω απο το ντουλαπακι του συνοδηγου.(τοτε πρεπει να κατεβει αυτο). Εκεί την εχω βάλει εγώ και πιανω σχεδον πάντα απο 5-8 δορυφόρους :)

Edited by mogolfiero
Link to comment
Share on other sites

Δεν χρειαζεται φοβος, απο την στιγμη που εχεις 2DIN συστημα τωρα, η εγκατασταση ειναι plug&play 100%.

Το μόνο που χρειαζεται να κανεις, ειναι να βρεις ενα μερος να τοποθετήσεις την κεραία του GPS.

Αρα ειτε θα την βάλεις πισω απο το οργανο ταχυτητας (το οποιο πρεπει να αφαιρεθεί), ειτε πανω απο το ντουλαπακι του συνοδηγου.(τοτε πρεπει να κατεβει αυτο). Εκεί την εχω βάλει εγώ και πιανω σχεδον πάντα απο 5-8 δορυφόρους :)

 

 

Ok...αλλά το πρόβλημα με το diversity παραμένει....! ένα χιλιαρικάκι γεμάτο γεμάτο μου φαίνεται πως θα πάει αυτή η αλλάγη!

 

Σίγουρα σ` ευχαριστώ πάντως για το χρόνο που αφιέρωσες αλλά και τη διάθεση να εξηγήσεις όλα τα παραπάνω!

 

Φιλικά πάντα, Κώστας

Link to comment
Share on other sites

Ανανεώθηκαν/διορθώθηκαν οι ενότητες: ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ, SDS, ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ με τις καινούριες πληροφορίες!

 

pilotos

Link to comment
Share on other sites

Φίλε pilotos μπράβο σου για το συγκεκριμένο topic ήδη μου έχουν λυθεί κάποιες απορίες και μέρα με τη μέρα νομίζω θα λυθούν ακόμα περισσότερα. Ευχαριστώ και τον Mogolfiero για τη λύση περί κεραίας και λήψης ραδιοφώνου, πιστεύω μόλις έχω το rns-e στα χέρια μου θα μαι έτοιμος να το εγκαταστήσω... αυτά.

 

Φιλικά Γιάννης ;)

Link to comment
Share on other sites

Mεταφερθηκε στα DIY , pilotos σε ευχαριστουμε πολυ για την προσφορα σου και το χρονο που εχεις διαθεσει μεχρι τωρα :)

Link to comment
Share on other sites

Μπραβο και απο εμενα φιλε Pilotos :bravo: Αυτο πρεπει να κανουμε ολοι οσο μπορουμε φυσικα. Να καταθετουμε γνωσεις :new_thumright:

Link to comment
Share on other sites

Φίλε pilotos μπράβο σου για το συγκεκριμένο topic ήδη μου έχουν λυθεί κάποιες απορίες και μέρα με τη μέρα νομίζω θα λυθούν ακόμα περισσότερα. Ευχαριστώ και τον Mogolfiero για τη λύση περί κεραίας και λήψης ραδιοφώνου, πιστεύω μόλις έχω το rns-e στα χέρια μου θα μαι έτοιμος να το εγκαταστήσω... αυτά.

 

Φιλικά Γιάννης ;)

 

 

Μπράβο και στους δυό σας παιδιά και εις ανώτερα :speak_cool:

 

 

 

Δημήτρης

Link to comment
Share on other sites

Μετά απο μια σχετική έρευνα στο internet, βρήκα πώς το SDS δέν συνεργάζεται με όλα τα Bluetooth, όσον αφορα το μικρόφωνο για τις εντολές.

Προφανώς χρειάζεται ένας τρόπος για την μεταφορά των εντολών (ήχος) πρός το RNS-E σε περίπτωση ασυμβατότητας του Bluetooth.(π.χ. FISCON BLUETOOTH που ετοιμάζομαι να προμηθευτώ).

Γνωρίζεις κάποιο συγκεκριμένο Bluetooth που να είναι plug&play με το RNS-E αλλα παράλληλα να δουλεύει και με το SDS?

Επίσης μέσα στο NAVI DVD 2008 ψάχνοντας τα αρχεία του βρήκα ένα φάκελο SDS, αυτο σημαίνει πώς το SDS S/W υπάρχει εκεί ή απλα είναι καποιο αρχείο για να υποστηρίζει τις εντολές για το NAVI?

Link to comment
Share on other sites

Μετά απο μια σχετική έρευνα στο internet, βρήκα πώς το SDS δέν συνεργάζεται με όλα τα Bluetooth, όσον αφορα το μικρόφωνο για τις εντολές.

Προφανώς χρειάζεται ένας τρόπος για την μεταφορά των εντολών (ήχος) πρός το RNS-E σε περίπτωση ασυμβατότητας του Bluetooth.(π.χ. FISCON BLUETOOTH που ετοιμάζομαι να προμηθευτώ).

Γνωρίζεις κάποιο συγκεκριμένο Bluetooth που να είναι plug&play με το RNS-E αλλα παράλληλα να δουλεύει και με το SDS?

Φυσικά, το OEM bluetooth kit της Audi :)

 

Να τι χρειάζεσαι:

1) Audi OEM Bluetooth Antenna - Part Number: 8P0 035 503 E (για Α3 ειναι αυτό. Δεν ξέρω αν είναι το ίδιο και για Α4)

2) Audi OEM Microphone - Part Number: 8L1 862 373 A

3) Audi OEM Bluetooth Interface - 8P0 862 335 S

4) Το καλώδιο (πλεξούδα/harness) που πάει απ'το bluetooth στο rns-e. Αυτό δεν έχει νομίζω part number γιατί η Audi υποστηρίζει ότι το bluetooth δεν μπαίνει μετά την αγορά του αυτοκινήτου :).

5) Καλώδιο για το μικρόφωνο

 

Οι περισσότεροι τα πουλάνε όλα μαζί τα παραπάνω στο ebay. Να μην δώσεις πάνω απο 300-350 Ευρώ για όλα αυτά και να απαιτήσεις όλα τα καλώδια!

Γι'αυτό κι εγώ δεν ανέφερα τίποτα για τα άλλα bluetooth module παρά μόνο για το OEM της Audi. Αυτός είναι άλλωστε ένας λόγος που bluetooth της FISCON δεν είναι και τόσο ακριβό.

 

Η εγκατάσταση του bluetooth module θα γίνει πίσω απ'το ντουλαπάκι του συνοδηγού. Η ΟΕΜ θέση είναι κάτω απ'το κάθισμα του συνοδηγού νομίζω

αλλά ξέχνα το, είναι μεγάλη δουλειά. Θα φτιάξω ένα DIY μόλις παραλάβω κι εγώ τον εξοπλισμό :)

 

Επίσης μέσα στο NAVI DVD 2008 ψάχνοντας τα αρχεία του βρήκα ένα φάκελο SDS, αυτο σημαίνει πώς το SDS S/W υπάρχει εκεί ή απλα είναι καποιο αρχείο για να υποστηρίζει τις εντολές για το NAVI?

Δεν το γνωρίζω αυτό δυστυχώς.

Link to comment
Share on other sites

Τα RNS-E έχουν mic in στην πλεξούδα. Ακόμα και να μην το υποστηρίζει το bluetooth, υπάρχει τρόπος να δουλεύει το SDS με μονό το Mic.

Εγώ έτσι το ένωσα γιατί δεν περνούσε το Mic από to bluetooth sto rns-e οτι και να έκανα.....

Όλα τα dvd με maps έχουν το πρόγραμμα του sds. To dvd το χρησιμοποια η audi για να πέρνα Update του RNS-E στην μονάδα...

 

Στο VIM ξέχασες να αναφέρεις πως στις 12 ώρες που περιμένεις, πρέπει να μην έχει ρεύμα το rns-e. Δηλαδή ή βγάζεις πόλο μπαταρίας ή το rns-e από την φίσα του.

Για downgrade θέλει αλλαγή σε ένα Block στο adaptation channel.

Link to comment
Share on other sites

Τα RNS-E έχουν mic in στην πλεξούδα. Ακόμα και να μην το υποστηρίζει το bluetooth, υπάρχει τρόπος να δουλεύει το SDS με μονό το Mic.

Εγώ έτσι το ένωσα γιατί δεν περνούσε το Mic από to bluetooth sto rns-e οτι και να έκανα.....

Όλα τα dvd με maps έχουν το πρόγραμμα του sds. To dvd το χρησιμοποια η audi για να πέρνα Update του RNS-E στην μονάδα...

 

Στο VIM ξέχασες να αναφέρεις πως στις 12 ώρες που περιμένεις, πρέπει να μην έχει ρεύμα το rns-e. Δηλαδή ή βγάζεις πόλο μπαταρίας ή το rns-e από την φίσα του.

Για downgrade θέλει αλλαγή σε ένα Block στο adaptation channel.

 

Σωστά Πάνο και επιπλέον μην ξεχάσετε μετά το downgrade, να αφαιρέσετε το cd.. Αλλά αυτά αργότερα, όταν με το καλό φτάσετε εκεί.

Και κάτι ακόμη, όσοι βάλετε TV tuner, να πάρετε και το support bracket διότι έχει ανεμιστηράκι και κάνει θόρυβο, οπότε θα ενοχλεί οπουδήποτε αλλού, εκτός από το πορτ παγκάζ.

 

 

 

Δημήτρης

Link to comment
Share on other sites

Λοιπόν έχω και κάτι ακόμη να προσθέσω για το Bluetooth σε σχεση με το SDS.!

Σε συνέχεια της παραπάνω έρευνας και μετα απο αρκετο ψαξιμο και στο audiforum.us διαπιστώθηκαν τα εξής:

 

1.Το SDS μπορεί να συνεργαστεί με οποιοδήποτε Bluetooth αρκεί να μην έχει το ΒΤ ενεργοποιημένο δικό του SDS.

2.Αυτό γίνεται αντί να συνδέσεις το μικρόφωνο του Bluetooth κατευθείαν στο BT MODULE το συνδέεις στο RNS-E MIC INPUT, σύμφωνα και με τα σχέδια-οδηγιες στο http://www.users.me.uk/Downloads/Audi.htm, και απο εκεί παίρνεις μία audio out του RNS-E και την οδηγείς στο Bluetooth (BT) Module και έτσι λειτουργούν και τα δύο ταυτόχρονα.

 

Πάντα όλα αυτα σύμφωνα με γραπτές αναφορές και όχι προσωπική εμπειρία. Σύντομα θα τα δοκιμάσω και θα σας πω.!!!!

http://audiforum.us/maps-firmware/9656-sds...riences-a4.html

Link to comment
Share on other sites

Τα RNS-E έχουν mic in στην πλεξούδα. Ακόμα και να μην το υποστηρίζει το bluetooth, υπάρχει τρόπος να δουλεύει το SDS με μονό το Mic.

Εγώ έτσι το ένωσα γιατί δεν περνούσε το Mic από to bluetooth sto rns-e οτι και να έκανα.....

Βασικά αναφέρω ότι το SDS δουλεύει 1) με το ΟΕΜ bluetooth, 2) με σκέτο μικρόφωνο. Οπότε καλύτερα για να μην μπερδεύουμε τον κόσμο κι αν καποιος αντιμετωπίσει πρόβλημα ας το αναλύουμε με άλλο ποστ ;)

 

Στο VIM ξέχασες να αναφέρεις πως στις 12 ώρες που περιμένεις, πρέπει να μην έχει ρεύμα το rns-e. Δηλαδή ή βγάζεις πόλο μπαταρίας ή το rns-e από την φίσα του.

Έχεις δίκιο, thanks! Το ανανέωσα.

 

 

Για downgrade θέλει αλλαγή σε ένα Block στο adaptation channel.

Αν μπορείς εξήγησε το αυτό. Αυτό που έχω γράψει εγώ για να δωθεί η δυνατότητα για downgrade είναι: 2. Κωδικοποίηση: Πάμε στο 56 (Sat Nav) -> channel 97 και βάζουμε την τιμή 1. Αυτό μας επιτρέπει να κάνουμε downgrade στο Firmware.

 

pilotos

Link to comment
Share on other sites

''You have RNS-E already? In that case you dont need any more hardware to enable SDS, You just need to re-wire the Mic for the BT kit so it passes through the RNS-E instead of going straight to the BT module.....Voice control of the RNS-E (SDS) requires connecting the phone mic to the RNS-E and the mic outputs of the RNS-E to the mic inputs of the phone module PLUS applying the SDS hack SW upgrade to the RNS-E (unless you have a "genuine" SDS capable RNS-E like I have).''

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.